Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miejski w Józefowie

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu
Data utworzenia
2018-01-04
Opis

Usunięcie drzew lub krzewów – procedury:

Na podstawie Ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U.2020.poz. 55 z późn. zm.)

 

ZGŁOSZENIE

 Zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa może dokonać właściciel nieruchomości, jeżeli cel: usunięcie drzewa/krzewu nie jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgłoszenie nie jest wymagane, gdy obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:

  1. a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  2. b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  3. c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

 

Zgłoszenie musi zawierać:

  1. a) imię i  nazwisko wnioskodawcy (adres),
  2. b) oznaczenie nieruchomości, z której ma być usunięte drzewo,
  3. c) rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzew, ilość drzew na nieruchomości.

Dodatkową dobrowolną informacją na dostępnym formularzu zgłoszenia jest gatunek drzewa oraz obwód na wysokości 130cm, jeżeli drzewo kwalifikuje się do zgłoszenia.

Organ, o którym mowa w art. 83a ust.1 ustawy o ochronie przyrody, zwana dalej uop (wójt, burmistrz, prezydent miasta) w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonuje oględzin drzewa zgłoszonego do usunięcia, z którego sporządza protokół.

Po dokonaniu oględzin organ, w terminie 14 dni od dnia oględzin, może w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw.

Organ może wnieść sprzeciw w następujących przypadkach;

1) lokalizacji drzewa:

  1. a) na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
  2. b) na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  3. c) na terenach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5;

2) spełnienia przez drzewo kryteriów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 40 ust. 3.

Organ wnosi sprzeciw:

1) jeżeli zgłoszenie dotyczy usunięcia drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie;

2) w przypadku nieuzupełnienia braków w zgłoszeniu w terminie 7 dni.

Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej. 

Jeżeli Organ wciągu 14 dni od oględzin nie wydał decyzji sprzeciw na usunięcie drzew, właściciel działki może usunąć zgłoszone drzewa.

Organ, może przed upływem terminu wydać zaświadczenie (na wniosek) o braku podstaw
do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenie wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu
 i uprawnia do usunięcia drzewa. Wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej (ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. cz. II załącznika, kol. 2 pkt 21-pozostałe zaświadczenia w kwocie 17 zł.

Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie
na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości,
w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.

Termin usunięcia drzewa:

W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin, usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.

Uwaga!

Zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów nie zwalnia z obowiązku uzyskania zezwolenia na czynności zakazane w stosunku
do gatunków chronionych
w przypadku stwierdzenia, że usunięcie zadrzewienia spowoduje naruszenie tych zakazów (np. umyślne płoszenie, lub niepokojenie w okresie lęgowym, niszczenia, usuwania lub uszkadzania gniazd ptasich). W tym celu należy się zwrócić z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

WNIOSEK - ZEZWOLENIE

Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, a w przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu
z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzki konserwator zabytków na wniosek o wydanie zezwolenia na ich usunięcie posiadacza nieruchomości, na której rosną drzewa lub krzewy. Jeżeli posiadacz nieruchomości nie jest właścicielem nieruchomości, do wniosku dołącza się zgodę jej właściciela.

Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:

1) imię, nazwisko (nazwę) i adres posiadacza oraz właściciela nieruchomości, albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r - Kodeks cywilny;

2) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością, albo oświadczenie
o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r - Kodeks cywilny;

3) zgoda właściciela nieruchomości, jeżeli jest wymagana lub oświadczenie o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów przez spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe;

4) nazwę gatunku drzewa lub krzewu;

5) obwód pnia drzewa mierzonego na wys. 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:

  1. a) posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,
  2. b) nie posiada pni – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;

6) wielkość powierzchni z której zostaną usunięte krzewy [m2],

7) miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu;

8) rysunek lub mapa albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą prawo budowlane, określające usytuowanie drzew lub krzewów w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;

9) projekt planu nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska lub przesadzenia drzewa lub krzewu – jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz informację
o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania (jeśli jest wymagany);

10) decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000,
w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie
z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;

11) pozwolenie na rozbiórkę lub pozwolenie na budowę, jeżeli przyczyną usunięcia drzewa lub krzewu jest realizacja inwestycji wymagającej uzyskania takiego pozwolenia i kolidująca
z drzewami lub krzewami (nie dotyczy inwestycji liniowych celu publicznego).

 

Zezwolenie nie jest wymagane na usunięcie krzewu lub krzewów rosnących w skupisku
o powierzchni do 25 m2.

Zezwolenie nie jest wymagane na usunięcie drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:

  1. a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  2. b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  3. c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

 

Stawki opłat za usunięcie drzew:

 

Opłatę za usunięcie ustala się mnożąc liczbę cm obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm i stawkę opłaty. Wysokość opłat określona jest w Rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów z dnia 3 lipca 2017 r, chyba że zachodzi przypadek wyłączenia z opłaty na podstawie art. 86 ustawy
 o ochronie przyrody.

 

Opłaty za wydanie decyzji:

  • Brak opłaty skarbowej z tytułu złożenia wniosku przez posiadacza terenu, z którego usuwane będą drzewa lub krzewy.
  • Opłatę skarbową należy wnieść w przypadku, gdy z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów zwraca się pełnomocnik strony - 17 zł. W myśl art. 1 ust 1 pkt 2 cz. IV załącznika ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie, chyba że zgodnie z ustawą jest zwolniona z opłaty.

Miejsce złożenia dokumentów:

 

Urząd Miejski w Józefowie - w godzinach:, poniedziałek -  piątek  w godzinach 7:30-15:30;

 

Termin załatwienia sprawy:

  • Zgodnie z art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego - do 30 dni.
  • W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych- nie później niż w ciągu 2 miesięcy
    od dnia wszczęcia postępowania administracyjnego.

Wydanie decyzji poprzedzone jest oględzinami drzew/krzewów przez pracownika urzędu, z których sporządza się protokół.

 

Obowiązek informacyjny na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego w sprawie przetwarzania danych osobowych:

 

Petent składając dokumenty do Urzędu Miejskiego w Józefowie powinien zapoznać się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych oraz dołączyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych. Niniejsze dane są niezbędne do rozpatrzenia zgłoszenia, wniosku związanego z usunięciem drzew.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz.55 z późn. zm.).
  • Ustawa Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1257 z późn. zm ).
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 256. z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości opłat za usunięcie drzew
    i krzewów (Dz. U. 2017 poz. 1330).
  • Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udział społeczeństwa w ochronie środowiska oraz oceny oddziaływania na środowisko z dnia 3 października 2008 r. ( Dz.U.2020 poz. 283
    z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 4 grudnia 2017 r. w sprawie kryteriów uznania tworów przyrody żywej i nieożywionej za pomnik przyrody (Dz. U. 2017. poz. 2300).
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

 

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Pastuszek Maciej
Dodano do BIP dnia: 2017-07-12 12:29:31